Sisteme multiagent
pentru monitorizarea traficului rutier ( prin camere video )
TEMA: ...........................................................................................
Lucian
|
PLOIEŞTI
2014
Cuprins
Capitolul 1 -
Introducere.......................................pagina 3
Capitolul 2 - Stadiul actual....................................pagina 3
Capitolul
3 - Studiu de caz....................................pagina
9
Capitolul 4 - Concluzii..........................................pagina
11
Capitolul 1 - Introducere
Monitorizarea
traficului rutier cu ajutorul camerelor video are ca scop principal fluidizarea
traficului rutier si informarea autoritatilor atunci cand au loc diferite
incidente ( accidente, ambuteiaje ).
Unul dintre motivul
pentru care am ales aceasta tema este reprezentat de multitudinea de discipline
implicate in acest proiect. Si anume domeniul calculatoarelor şi tehnologiei
informaţiei cu cel al transporturilor, al matematicii şi fizicii.
Scopul temei alese
este acela de a ma documenta despre modul in care fluidizarea traficului rutier
se face in momentul de fata.De altfel voi cauta si alte solutii de a il
imbunatati pe cel existent.
Pentru ca
monitorizarea traficului sa se faca in conditii cat mai bune este necesara
gasirea unui model matematic activ si care se poate adapta singur la nivelul
traficului existent intr-o perioada de timp.
Capitolul 2 - Stadiul actual
Datorita faptului ca
numarul de masini este in continua crestere, iar anumite zone din oras sunt
considerate ca fiind puncte critice, este necesar sa se implementeze un sistem
de monitorizare activ reactiv. Aceste puncte critice se mai numesc si ore de
varf.
Ambuteiajele apar in
momentul in care cetatenii unui oras se deplaseaza intre doua puncte ( de acasa
la locul de munca, de acasa la socala, etc) distincte.
Acestea apar pentru
ca :
· pe un
sector de drum un numar mare de masini il parcurg;
· exista treceri de pietoni parcurse de un numar
mare de cetateni la un interval de timp;
· existenta unor conditii meteo nefavorabile (
ceata, polei, zapada);
· lipsa de raspuns a autoritatilor ( politie,
pompieri, etc);
· lipsa pasajelor subterane in zonele in care
aceste pot fi implementate cu succes sau renovarea a celor existente.
In momentul de fata
se utilizeaza ca metoda de fluidizare a traficului urmatoarele metode :
· sincronizarea semafoarelor;
· atentionarea soferilor pe anumite sectoare de
drum cu ajutorul a unor panouri electronice cu informatii despre sectorul de
drum pe care se circula;
· implementarea pe masini a unor dispozitive de
tip gps care sa indice sectoarele de drum care sunt aglomerate si care sunt
alternativele cele mai scurte dar si economice pentru aputea ajunge la
destinatie;
· utilizarea a unei masini lider pentru a
cartografia si a gasi solutii pentru evitarea a unei portiuni de sector de drum
blocat ( metoda ACO – Ant Colony Optimization ,etc);
· utilizarea a unor sisteme complexe de
monitorizare si fluidizare a traficului rutier ( bucla magnetica, detectoare
laser, camere video);
Metoda care
utilizeaza bucla magnetica consta in urmatorul procedeu :
· se utilizeaza o bucata de sarma ingropata in
asfalt;
· in momentul in care un autovehicul trece peste
aceasta curentul pe care o parcurge este mai mare;
· prin marirea curentului se innumeroteaza
numarul de masini care au trecut in acel moment;
· se transmit informatiile la un dispozitiv care
prelucreaza datele primite;
· dipozitivul da comanda pentru schimbarea
culorii semaforului de exemplu.
Dezavantajul acestui sistem este reprezentat de
necesitatea implementarii a buclei magnetice in asfalt ( taierea din asfalt ).
Metoda care
utilizeaza detectoarele laser consta in inlocuirea senzorului de tip bucla magnetica cu senzori de tip
laser.
Avantajul acestei
metode il reprezinta modul in care sunt amplasati acesti senzori ( nu mai
necesita taierea asfaltului ).
Aceasta metoda se
poate implementa cu usurinta in zonele in care noaptea nu exista iluminat
public suficient.
Metoda care
utilizeaza camere video si consta in inlocuirea senzorilor de tip bucla magnetica
sau de tip laser cu camere video.Aceasta metoda este influentata de conditii
meteo (ceata, inghet).
Aceste camere video
au urmatoarele roluri :
· fluidizarea traficului;
· transmite informatii in timp real despre
diferite incidente ( ambuteiaj, accident );
In cadrul sistemul de
monitorizare a traficului au mai fost integrati si o serie de
senzori.Acesti senzori au rolul de a
masura numarul de masini care trec intr-o interval de timp.
Acesti senzori
transmit datele catre un punct de emisie receptie a informatiilor in care se
afla diferite calculatoare numite servere.
Aceste servere
primesc datele prin intermediul unui program (soft).
Acest soft, va da
comenzi semafoarelor de a schimba culoarea.
Senzorii care
numeroteaza numarul de masini care trec intr-un interval de timp pot fi :
· senzori de tip subteran sau ingropati;
· senzori de tip supraterani;
Senzorii ingropati
sunt senzorii (bucla magentica) care transforma semnalul primit catre server,
privind numarul de masini care trec intr-o perioada de timp.
Senzorii de tip
supraterani pot fi urmatorii :
· camere de supraveghere;
· senzori de tip laser;
Informatiile care se
transmit intre senzori si servere se pot transmite prin :
· cale aeriana – wireless;
· prin fir
- cablu;
Informatiile
transmise prin cale aerului se pot transmite cu ajutorul urmatoarelor
tehnologii – Wi - Fi de diferite frecvente si tipuri:
· bluetooth;
· IEEE 802.11 de tip
a/b/g/n/ac.
Informatiile
transmise prin fir se poate face prin mai multe moduri:
· prin cablu analogic;
· prin cablu de retea;
· prin fibra optica.
Serverele care
prelucreaza informatiile sunt calculatoare cu o configuratie (hardware)
speciala si care au instalate pe ele diferite programe ( soft-uri).
Un exemplu de caz este cel de monitorizarea a
traficului rutier din Ploiesti:
· Aici au fost instalate mai multe camere de
supraveghere in principalele artere;
· Senzori care masura numarul de masini care
trec intr-un interval de3 timp;
· Diferite infrastructuri de transmitere a
datelor;
· Controlere care ajuta la prelucrearea
informatiilor;
· Servere si calculatoare pentru monitorizarea
si informatiilor primite;
· Personal care se ocupa cu monitorizarea
datelor primite;
Un alt exemplu este cel de monitorizare a traficului rutier din municipiul Brasov.
Aici datele sunt
colectate de catre camere si transmise pentru a fi prelucrate de catre server
si operatori printr-o infrastructura subterana.
Un alt caz de
monitorizare a traficului rutier este pe DN1 Bucuresti – Azuga care in afara
faptului ca monitorizeaza numarul de masini care trec intr-o perioada de timp,
cauta in baza de date daca un conducator auto are rovigneta valabila, dar si
viteza de deplasare intre diferite sectoare de drum.
Avantajele pe care le
prezinta un astfel de sistem de monitorizare a traficului rutier sunt
urmatoarele :
· Monitorizarea traficului;
· Masoara viteza;
· Se pot recunoaste numerele de inmatriculare;
· Datele se pot transmite pe cale aeriana;
· Functionare continua ;
· Se pot stoca informatiile pentru o perioada
mai lunga de timp.
Capitolul 3 - Studiu
de caz
In cadrul acestui
capitol voi prezenta un posibil mod de monitorizare a traficului rutier :
Sistem de monitorizare a traficului in Ploiesti
Sistemul de
monitorizare a traficului rutier sustinut de catre mine este urmatorul :
Capitolul 4 - Concluzii
Consider ca actualul mod prin care se face monitorizarea traficului
rutier se poate imbunatati prin urmatoarele etape :
·
Implementarea
unor senzori de tip laser care permite atat numerotarea masinilor care trec pe
un sector de drum cat si urmarirea a vitezei de deplasare acestora;
·
Implementarea
unui cod pentru autospecialele de urgenta (politie, salvare, pompieri, etc);
·
Pe
fiecare masina construita sa fie implementat un sistem de gps unic.
Update : sistem de monitorizare în timp real a infrastructurii rutiere, feroviare și maritime prin montarea de camere video conectate la un centru de monitorizare acestuia. Astfel se pot monitoriza atât infrastructura dar se pot obține și informații utile despre starea vremii, a culturilor agricole, dacă a înghețat sau nu un fluviu.
Prin aceasta monitorizare numărul accidentelor vor scădea.
Se pot monta camere video pe mașini, autocamioane,locomotive sau trenuri dar și pe nave cât și pe avioane.
Acestea se pot conecta la infrastructura GSM sau GSM+ prin banda alocata fiecarei infrastructuri în parte.
Update : sistem de monitorizare în timp real a infrastructurii rutiere, feroviare și maritime prin montarea de camere video conectate la un centru de monitorizare acestuia. Astfel se pot monitoriza atât infrastructura dar se pot obține și informații utile despre starea vremii, a culturilor agricole, dacă a înghețat sau nu un fluviu.
Prin aceasta monitorizare numărul accidentelor vor scădea.
Se pot monta camere video pe mașini, autocamioane,locomotive sau trenuri dar și pe nave cât și pe avioane.
Acestea se pot conecta la infrastructura GSM sau GSM
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu